Aktualności

Nekrolog zamiast zwykłego plakatu. Kampania śródmiejskich funkcjonariuszy przeciwko oszustom „na policjanta”

Data publikacji 16.11.2017

Nekrolog to forma komunikatu, który zawsze przykuwa uwagę przechodniów. Spotyka się on z jeszcze większym zainteresowaniem, kiedy jest umieszczony na klatce schodowej. Pospiesznie podążamy wzrokiem, aby czym prędzej przeczytać kogo dotyczy, czy ktoś z naszych znajomych odszedł z tego świata. W tym przypadku się okazuje, że to element kampanii informacyjnej śródmiejskich policjantów i Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście skierowanej do osób 60+, które zbyt często ulegają oszustom wykorzystującym autorytet policjanta, funkcjonariusza CBŚP, prokuratora i oddają w ręce przestępców setki tysięcy złotych.

Kampania została poprzedzona podpisaniem porozumienia o współpracy między Komendantem Rejonowym Policji Warszawa I – insp. Sławomirem Piekutem, a Dyrektorem Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście-Anną Gawałkiewicz im. prof. Andrzeja Tymowskiego, które sfinansowało wyprodukowanie 7000 plakatów i ulotek.

Inauguracja projektu odbywała się wczoraj na warszawskim Śródmieściu. Poprzedzona była wykładam prowadzonym przez podkom. Marcina Żurawskiego – eksperta z dziedziny profilaktyki dla ponad 200 uczestników działających na terenie miasta stołecznego w ramach Uniwersytetu III Wieku. Pierwsze ulotki i plakaty trafiły właśnie do nich.

W drodze do przeciwdziałania oszustwom popełnianym na szkodę osób starszych stosujemy różnego rodzaju formy przekazu - informują profilaktycy i dzielnicowi z Komendy Rejonowej Policji na Śródmieściu.  Chcemy aby te ważne informacje trafiły do osób z grupy największego ryzyka, ludzi najbardziej narażonych na oszustwa „na policjanta” czy „funkcjonariusza CBŚP”.

Starsi ludzie nie przechodzą obojętnie koło nekrologów, szczególnie tych, które są umieszczone na tablicach informacyjnych w ich blokach mieszkalnych. Chcą wiedzieć, czy czasami nie odeszła ich przyjaciółka, koleżanka, kolega lub ktoś z sąsiedztwa. W tym przypadku napotykają treść, w której głównym bohaterem są ich pieniądze, oszczędności całego życia, które mogą trafić w ręce przestępców. Informacja przedstawiona w tak niecodziennej formę zdecydowanie bardziej zapadnie w pamięci osobie, która ją przeczyta niż zwykły kolorowy plakat.

Celem kampanii jest dotarcie do jak największej liczy osób starszych, żeby uświadomić im, że „Policja i inne służby państwowe nie gdy nie żądają wypłaty i przekazania sobie pieniędzy. Jeśli ktoś w rozmowie podaje się za policjanta i nakazuje wypłacić pieniądze z banku na pewno jest oszustem. Należy się natychmiast rozłączyć i zadzwonić do rodziny albo powiadomić Policję”

Za pośrednictwem telewizji, radia, najbardziej popularnych portali internetowych w Kościołach, w środkach komunikacji miejskiej można spotkać się z wieloma informacjami na ten temat oszustw.  Policjanci przekazują wiedzę z tego zakresu także podczas organizowanych spotkań z seniorami lub w rozmowach indywidualnych. Mimo wszystko nadal jest wiele osób, które ulegają przestępcom.

Dlatego też policjanci i przedstawiciele centrum pomocy społecznej zdecydowali się na wykorzystanie właśnie takiej szaty graficznej, gdyż, po pierwsze ma ona wywołać zaniepokojenie i skupić uwagę przez co spektrum działania może być znacznie szersze niż komunikaty przekazywane za pośrednictwem internetu, z którego osoby starsze korzystają sporadycznie lub w ogóle, po drugie każda dodatkowa forma przekazu zwiększa prawdopodobieństwo uchronienia kolejnej osoby przed oszustwem.

Przestępcy wykorzystują najprostsze metody manipulacji na osobach starszych wywołują w nich strach przed utratą majątku i wykorzystując ich zaufanie podają się za przedstawicieli służb mających uchronić ich dobra przed kradzieżą.

Przykładowa 70 czy 80 – latka nie wątpi, że instytucją, która może jej pomóc jest Policja czy Prokuratura i niemal bez wahania wchodzi we współpracę z oszustami, którzy wydając telefoniczne polecenia przekonują osobę pokrzywdzoną do przekazania w ich ręce często oszczędności całego życia.

W wieku przypadkach przestępcy są zatrzymywani przez policjantów, jednak w sporej części o oszustwie dowiadują się po kilku dniach, kiedy zatrzymanie podejrzanych na gorącym uczynku jest mało prawdopodobne. Policjanci od lat współpracują z bankami, których pracownicy nie jednokrotnie przyczynili się do zatrzymania oszustów przez Policję. Chodzi jednak os to, żeby to osoby starsze potrafiły właściwie zareagować i nie dać się oszukać.

 

rk

Powrót na górę strony