Aktualności

Policjanci rozmawiali z Seniorami o ich bezpieczeństwie

Data publikacji 27.09.2023

Policjanci ze śródmiejskiego Zespołu Do Spraw Prewencji Kryminalnej oraz Dzielnicowi spotkali się grupą Seniorów w centrum Medycznym aby porozmawiać o ich codziennym bezpieczeństwie. Tematem spotkania były oszustwa metodą „na policjanta”, bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz podczas zakupów.

Prelekcja odbyła się w Centrum Medycznym Bonifraterska przy ulicy Sapierzyńskiej 3. Jej organizatorem byli Policjanci ze śródmiejskiego Zespołu Do Spraw Prewencji Kryminalnej oraz Dzielnicowi. Policjanci tłumaczyli zebranym z jakimi rodzajami oszustw mogą się spotkać, jak unikać niebezpiecznych sytuacji, w jaki sposób działają przestępcy i wreszcie co robić, jeśli się już padnie ofiarą przestępstwa. Policjanci uświadamiali Seniorom, że ofiarami takich przestępstw najczęściej padają właśnie osoby starsze i samotne.

Jak działają oszuści ? Przedstawione powyżej zdarzenie odzwierciedla typowy model działania przestępców.

Do starszej, samotnej osoby, na telefon stacjonarny dzwoni mężczyzna, który twierdzi, że jest policjantem  lub funkcjonariuszem Centralnego Biura Śledczego. Często przedstawia się podając popularne imię i nazwisko. Rozmówca twierdzi, że prowadzi akcję przeciwko hakerom, którzy włamują się na prywatne konta i zabierają ludziom pieniądze. Zwykle pada stwierdzenie, że jest to „tajna akcja ochrony oszczędności” lub akcja „bezpieczny emeryt”.

Następnie oszust prosi, aby  - nie rozłączając się - wybrać numer 112 lub 997 i  potwierdzić jego dane. Kiedy starsza osoba wybiera podany numer, po drugiej stronie słuchawki zgłasza się wspólnik oszusta, potwierdzający, zarówno jego tożsamość jak i to, że prowadzi on tajną akcję.

W następnej kolejności oszust –„policjant” wypytuje gdzie dana osoba trzyma pieniądze. W zależności od uzyskanej odpowiedzi  dostosowuje  dalsze  metody działania.

1. Jeśli  uzyska informacje, że starszy pan czy pani nie ma konta, a oszczędności trzyma w domu, sprawca poleca spakować wszystkie posiadane kosztowności oraz gotówkę do reklamówki  i pozostawić koło najbliższego śmietnika, skąd przejmie ją policja. W ten sposób osoby starsze tracą niejednokrotnie oszczędności swojego życia.

2.Jeśli  natomiast oszust dowie się,  że Senior ma  konto i to z dostępem do internetu – stwierdza, że pieniądze  na tym koncie nie są bezpieczne. Prosi o podanie mu loginu i hasła aby ochronić  ulokowane tam oszczędności. Sprawca posiadając hasło i login może sam przelać z konta takiej osoby zgromadzone tam środki pieniężne.

3.W przypadku gdy dana osoba ma konto, ale bez dostępu do internetu, oszust prosi aby natychmiast udać się do banku i założyć konto internetowe bądź  przelać na konto podane przez niego.  Kiedy pieniądze pojawią się na koncie oszusta (najczęściej jest to konto zagraniczne, a po wypłaceniu gotówki przez przestępców konto jest likwidowane). 

Policjanci prowadzący tego typu sprawy zwracają uwagę na jeszcze jeden aspekt. W wielu przypadkach pracownikom banków udało się zapobiec dokonaniu takiego oszustwa, interesując się  m.in. skąd taka nagła decyzja  starszej osoby o likwidowaniu swojego konta i informując o swoich podejrzeniach Policję, przestępcy musieli wymyślić sposób na wyeliminowanie ich dociekliwości.

Sprawcy przez wizytą  Seniora w banku  przypominają  mu, że jest to tajna akcja i przekazują gotowy zestaw odpowiedzi na pytania kasjerki (nakazują np. opowiadanie historii o zakupie samochodu, działki lub remoncie mieszkania).

Pamiętajmy!

Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! NIGDY też nie proszą o przekazywanie pieniędzy nieznanym osobom, nie proszą o dane kont bankowych, czy dane osobowe.

Aby  nie stać się ofiarą takiego przestępstwa nigdy nie podawaj przez telefon swoich danych. Nie informuj, w jakich bankach i na jakich lokatach gromadzisz oszczędności. Nie ufaj nieznanym rozmówcom. Pod żadnym pozorem nie pobieraj gotówki i nie przekazuj jej rzekomym policjantom.

We wszystkich podejrzanych czy wątpliwych sytuacjach, należy niezwłocznie skontaktować się z Policją telefonując po numer alarmowy 112.

Po wykładzie przyszedł czas na dyskusję, pytania oraz relacje Seniorów z zasłyszanych podobnych zdarzeń, których doświadczyli np. ich sąsiedzi lub znajomi. Długa wymiana zdań i szereg wątpliwości, którymi dzielili się Seniorzy z Policjantami tylko potwierdziły potrzebę takich spotkań.

 

podinsp. Robert Szumiata

 

Powrót na górę strony